Nieuws - Clubnieuws

25-5-2013 - Verslag buitenland rit 2013

Hieronder wordt verslag gedaan door Johan hissink over de belevenissen tijdens de buitenland rit 2013
Verslag buitenlandrit MC Wehl 2013
 
Na een jaar waarin we allen reikhalzend weer uitkijken naar de volgende buitenlandrit was het vrijdag 17 mei weer zover: we gaan maar het Weserbergland, daar zijn we nog nooit geweest met de buitenlandrit. “We” zijn in dit geval Kevin Wolswijk (nieuw in de club maar zo hoort het!!), Raymond van der Berg, Hans Lukassen, Jack Hansen, Antoon (Teun) Freriks en Johan Hissink. Er zijn ook nog mensen binnen MC Wehl die deze dag ook naar het buitenland vertrekken maar een eigen plan getrokken hebben, zij hebben zeker iets gemist nu ze niet met ons zijn mee gegaan, volgend jaar wijzer zijn mannen!!
 
Voor de nitwits onder jullie, het Weserbergland is bij Winterswijk 200 km dwars uit en daar loopt de rivier de Weser, die loopt door het Wesertal en de bulten aan weerszijden heten Weserbergland.Dit gebied is niet heel bekend bij ons Nederlanders en zeker niet bij motorrijders uit Nederland maar het is zeker de moeite waard daar eens een paar dagen te rijden. We hebben voor 3 dagen routes samengesteld en een hotel geregeld in Bodenwerder, hotel Weserstuben, aan de oever van de rivier de Weser. Bodenwerder is een oud plaatsje met veel vakwerkhuizen en straatjes met grote moppen steen. Voor de liefhebbers van cultuur is hier ook vast iets te genieten.
 
Vrijdagmorgen om 8.30 uur zijn we bij Johan die koffie en een krentenbol klaar heeft staan. Jack Hansen heeft, als 2e monteur, z’n ketting gespannen voor vertrek en ter plekke besluiten we de speling die jack heeft ingesteld op 0,7 mm, standje “snaarstrak”, op te rekken naar ongeveer 3 cm waarna het “rare geluid” aldus Jack, weer is verdwenen. (we snappen nu best dat Jack geen 1e monteur is).
 
Om ruim 9.00 uur rijden we weg, uitgezwaaid door Edwin Schepper, die helaas dit jaar niet 
mee kan, maar normaal ook altijd van de partij is.Allereerst richting “Groot Wehl” om daar de snelweg 
richting Varsseveld op te gaan, onze eigen aansluiting zit even verstopt vanwege de aanleg van kruisingen rotondes stoplichten en wat dies meer zij. Na Varsseveld ontdekken we meteen de eerste fout in ons reisplan, het is beter zandwegen te vermijden, aangezien echter de zandweg er goed uit ziet gaan we een kilometer “offroad”. Langs Winterswijk, Vreden, Ahaus en Emsdetten gaat het naar de koffie in Lengerich.
 
Om 13.00 uur een lichte lunch en daarna weer door richting Bad Oeynhausen alwaar de routes beginnen te kronkelen en de “spielerei” begint. Ondanks de niet heel goede vooruitzichten en het feit 
dat het donderdagmiddag de hele middag pijpenstelen regende is de dag op 9 druppels na geheel droog verlopen.De wegen zijn redelijk droog, het koolzaad staat in bloei en daar zijn veel velden vol van, een prachtig gezicht mits je geen last van hooikoorts hebt want je kunt het goed ruiken.
Om 17.15 uur komen we bij het hotel aan en concluderen dat er weer een “Fünfzehn” achter de bar staat. (Vraag Jack om uitleg als je dit niet begrijpt of ga de volgende keer gewoon mee).
 
Het hotel is schoon, en aangezien het 2 jaar geleden onder water stond toen de Weser buiten z’n oevers trad is de verf en het behang redelijk recent. Omdat het binnen de club zo langzamerhand bekend is dat Johan en Edwin grote snurkers zijn wil niemand bij hen op de kamer slapen en zijn er dus 2 1-persoonskamers, en 2 2-persoonskamers. Na een douchebeurt zijn we om een uur of 6 buiten en genieten van uitzicht en een biertje waarna we op zoek gaan naar een restaurant. In het dorp is het vanwege de kou, de wegblijvende kano-toeristen en de lege campingplaatsen geen lor te beleven. Na een wandeling besluiten we bij een restaurant binnen te gaan en eten we soep, asperges met een schnitzel of een biefstuk met groenvoer en “knobi”. Teun vindt de asperges maar niks en kiept z’n hele bord op de kop op schoot. Gelukkig vlekt “hollandaise saus” niet (zegt Teun). Hierna zijn we toe aan een biertje, en gaan we, op advies van “Fünfzehn” naar een café “Unikum”. (In ons hotel is de bar ’s avonds niet bemand).Na een paar biertjes vertrekken we om 23.15 uur richting hotel en liggen we rond 23.30 uur in ons mandje.
 
Zaterdagochtend, ik hoor de regen op het platte dak tikken en helaas blijft die regen tikken tot een uur of 3 ´s middags, zij het dat het tikken soms nog wijzigt in pijpenstelen. Om 7.45 uur staat iedereen te kijken of de motor er nog staat, oliepeilen gecontroleerd en om 8.00 uur zitten we aan het ontbijt met een gekookt ei, koffie, thee, sap, Duitse broodjes en alles wat je nog meer kunt 
bedenken.
 
Om 9.15 uur rijden we onder een lichte regen de dag tegemoet. Na ongeveer 50 km wijst Jack naar z´n tank, het teken dat er een tankstation moet worden opgezocht. In de Garmin tikken we in:“tankstation, dichtstbijzijnde invoegen als waypoint op de route” en daar gaan we weer. Dat wil zeggen, 5 km later staat Jack met een lege tank.Gelukkig heeft Hans (1e monteur) een “overpompsetje” bij zich. Uit de BMW van Raymond proberen we benzine over te hevelen maar de (hand)pomp blijkt niet te werken. We besluiten het flesje water van Johan weg te gieten en de fles dan vol benzine te laten lopen via de aanzuigmethode.
 
De rest van de dag stinkt Jack uit z’n mond naar benzine en moeten we hem vragen achteraan te rijden. Bij de lunch doen we uit voorzorg even de kaarsjes die daar op tafels staan uit.
Na de lunch, Strammer Max met “Hausmacher Wurst” (die niet door iedereen wordt gewaardeerd 
om dat er wel 2 ons worst per bordje ligt) vervolgen we onze weg. Aangezien het fiks regent en ene J z’n handschoen doornat zijn en hij koude handen heeft moet Johan z’n (reserve) droge handschoenen aan J offeren zodat hij toch z’n stuur kan blijven vasthouden. Johan lost dit op door de handvatverwarming op stand 1 te zetten. Teun heeft verwarmde handschoenen, dat werkt uitstekend maar dan moet je die niet thuis laten liggen.
 
Onderweg knippert Teun met z’n licht en aangezien we vooraan denken dat er een tandje bij moet qua snelheid gaan we er nog eens goed voor zitten. Mmmm ….. in de regen rijden we toch al een stevig tempo denk ik ….. Na een paar minuten zien we de laatste 3 niet meer, we rijden terug en daar staat Teun met z’n handen om de uitlaat. Blijkbaar was het knipperen als stopteken bedoeld. Dat ie 
dan ook niet even naar voren komt rijden om dat te zeggen …..Met nog een klein akkefietje waarin Kevin ook een vrachtwagen inhaalt terwijl we daar links af moeten en hij dat niet gezien heeft (en geen navigatie heeft die de weg wijst) staan we weer even te wachten. Dit geeft Teun de kans heeft z’n uitlaat weer wat te koelen en juist als we ons afvragen of Kevin niet door heeft dat de beide mannen voor hem er niet meer zijn komt hij weer aangereden en vervolgen we de route.
 
Om een uur of 3 wordt het droog maar de wegen zijn erg nat, er ligt veel bloeisel op de 
weg, soms zelfs wat zand dat op de weg is gespoeld dus rustig aan is het devies.
Da’s best jammer want de route is, op een enkel stuk slecht wegdek na, prachtig. Met bochten waarin Jack “met z’n tong langs het asfalt wil likken”. Om 17.20 uur zijn we bij het hotel terug en blijkt de kamer van Hans en Teun een elektrische kachel te hebben die dan als droogstoof gebruikt wordt.(De volgende ochtend blijkt dat de handschoenen van Jack nog steeds nat zijn en hij weer een setje te leen krijgt.)
 
Zaterdag avond gaan we naar een Italiaans restaurant, maar als de bestelling wordt opgenomen 
geeft de bediening aan dat je beter geen vlees kunt bestellen, dat gaat te lang duren. We eten spaghetti en lasagne!! Na de pasta weer naar Unikum (de eerste avond qua naam al omgedoopt naar Gummi –Gummi) en kijken we een deel van de avond naar het songfestival. Speciaal de zingende dames hebben aandacht en er zijn er onder ons die het een schande vinden dat de Grieken zo’n oude man sturen in plaats van een fris groen blaadje. Om 0.00 uur zijn we na een paar biertjes en een afzakkertje weer in het hotel.
 
Het ontbijt zondagochtend verloopt als de zaterdag, we rekenen af en om 9.10 uur rijden we 
in nu droog weer weg, zij het dat er hier en daar wat nevel hangt. Na een half uurtje komt de zon die het wegdek droogt, de nevel verjaagt en daarmee de omstandigheden veel beter maakt, jammer dat we dit zaterdag niet hadden. Er wordt nog overwogen nog een 100 km van gisteren nog eens te rijden maar we besluiten dat niet te doen, maar goed ook wat we waren nu ook weer om 17.00 uur terug in Wehl waar we bij Dilok hebben afgesloten.
 
Hadden we 100 km extra gedaan dan waren er mensen met een zeer achterste gaan klagen.
Het eerste deel van de route is echter weer prachtig en we genieten volop. Door een “Trödelmarkt” in een dorpje zijn we zelfs gedwongen om te draaien en zo’n bochtig stuk nog eens te rijden, wat een straf.
 
We kijken terug op een zeer gezellig en geslaagd weekend met prachtige routes waarin het weer even wat beter had gekund. Volgend jaar kunnen we gelukkig garanderen dat het weer zeker niet slechter is!!
 
Namens de 2013 buitenlandgroep, Johan Hissink

terug

Nieuwsbrief

Hier kunt u zich aanmelden op onze nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van het laatste nieuws.

Contactgegevens

Motorclub Wehl e.o
Stationsstraat 16 7031 BP Wehl
T: 0314 840086

KvK-nummer: 40125572